افزایش تولید انگور بکمک فناوری های نوین
احمد ابراهیمی
یزدفردا "احمد ابراهیمی:خلاصه : در یک مجموعه کشاورزی کوچک یا بزرگ، دانستن زمان و مقدار مناسب آبیاری برای کشاورز به معنی کاهش هزینه و افزایش محصول است. این سوال جوابی ثابت و پایدار ندارد. تا کنون نیز مهندسین کشاوری و کشاورزان بر اساس اقلیم، شرایط آب و هوا، شرایط زمین و مانند آن دوره آبیاری و مقدار آب را تعیین می نموده اند. اما لازم است تا بدانیم که کمبود آب محصولی نامرغوب به بار خواهد نشانید از طرف دیگر آبیاری زیاد نیز موجب ترکیدگی دانه های انگور و باز هم کاهش کیفیت خواهد شد.

شرح موضوع :

بدست آوردن حداکثر محصول ممکن در یک دوره کشت و برداشت با استفاده از حداقل میزان آبیاری سبب افزایش بهره وری خواهد شد. افزایش بهره وری نیز برای کشاورز به مفهوم تداوم کار ، توسعه محدوده کار و حفظ بازار خواهد بود. بعنوان مثال یک باغ انگور برای تولید انگورهای دنه درشت و سالم نیازمند مقدار و دوره صحیح آبیاری می باشد. اگر دوره آبیاری کوتاه باشد مقدار آبی که به درخت می رسد زیاد بوده و سبب می شود تا دانه های انگور ترک بخورد. اگر دوره آبیاری طولانی تر از حد معمول باشد نیز سبب می شود تا دانه های انگور به اندازه کافی بزرگ نشده و در نتیجه حجم نهائی محصول برداشتی کاهش خواهد یافت. رعایت فاصله زمانی مناسب برای آبیاری و همچنین دانستن خحجم آب مورد نیاز در هر دوره آبیاری دو پارامتری هستند که در تولید محصول علاوه بر سایر عوامل درگیر نقش مهمی دارند. اما مهندسین کشاورزی و کشاورزان این دو پارامتر را با استفاده از دانش و تجربه خود و با درظر گرفتن عوامل مختلفی مانند اقلیم محلی، وضعیت زمین، وضعیت رطوبت هوا و سایر عوامل زمینی و هواشناسی تعیین نموده و سپس کشاورز نتز بر اساس آن و با اتکاء به تجربه خود دوره و مقدار آب را مشخص و اقدام به آبیاری می کند. اما اینکه دوره تعیین شده صحیح بوده ویا مقدار آب کافی بوده است در زمان برداشت مشخص می شود. حال سوال اینجاست که چه پارامترهای دیگری وجود دارند که بتوان بر اساس آنها و با استناد به آنها بتوان زمان مناسب آبیاری و مقار آب مورد نیاز را تعیین نمود و به کشاورز یا از آن مهمتر به سیستمهای آبیاری قطره ای فرمان مناسب را اعلام کرد؟ نکته دیگر چگونه می توان قبل از رسیده به زمان برداشت محصول نتیجه آبیاری انجام شده را اندازه گیری نموده و کم یا زیاد بودن دوره یا مقدار را مشخص و اقدامات اصلاحی خود را صورت دهیم تا حتی در همین دوره از برداشت نیز بهترین محصول را بدست آوریم؟ سوال دیگر آنکه اطلاعات و تجربیات ما همگی قابل اعتماد بوده و درست هستند اما شرایط هر دوره کاشت و پرورش بسته به عمال مختلف جوی و اقلیمی متفاوت بوده و تغییر می کند پس چگونه می توان معیاری برای محاسبه صحیح وضعیت درخت بدست آورد؟

بکارگیری فناوریهای نوین :

از برگ درخت انگور برای تهیه دلمه استفاده می شود دلمه هائی که با برگهای نازک درخت مو درست می شوند به دلیل طعم ترش مزه ای که به غذا می دهند آنرا بسیار خوشمزه و اشتها آور می کند. بدون شک هر ایرانی برای یکبار هم که شده طعم دلمه را چشیده و از آن لذت برده است. اما برگ درخت انگور اطلاعات دیگری را نیز می تواند به ما بدهد.

برای کنترل عوامل موثر بر رشد محصول مانند عامل مهم آبیاری می توان از وضعیت برگ درخت انگور اطلاعات لازم را بدست آورد. در حقیقت با مد نظر قراردادن وضعیت برگ نازک درخت انگور می توان میزان آب مورد نیاز و زمان آبیاری را محاسبه و اطلاعات بدست آمده را به سیتمهای آبیاری یا مدیر تاکستان اعلام نمود. برای این منظور لازم است تا با پایش مداوم روزانه تصاویر ثابتی از برگهای درختان تهیه نموده و این تصاویر برای محاسبه وضعیت آنها به سیستمهای رایانه ای ارسال نمود. رایانه با دریافت این تصویر اقدام به تحلیل وضعیت آنها نموده و میزان آب و زمان آبیاری را تعیین نموده و اطلاعات بدست آمده را به مزرعه دار اعلام می کند.

لازم به ذکر است که در انجام این محاسبات لازم است تاز "ابرهای محاسباتی" بهره گیری شود. نرم افزار لازم برای مدیریت این فعالیت باید به گونه ای طراحی شود که ضمن دریافت اطلاعات از دوربینهای عکسبرداری، آنها را به سوی ابرمحاسباتی ارسال نموده و نتایج حاصل از محاسبات را دریافت و آن را به مدیر تاکستان اعلام یا بر اساس نتایج بدست آمده برنامه ریزی مناسب برای آبیاری خودکار توسط سیستمهای آبیاری قطره ای را بعمل آورد. با استفاده از این روش حدود 30 درصد بهره وری تاکستانها افزایش می یابد. این مقدار آنقدر ارزش دارد که کشاورزان را مشتاق سرمایه گذاری نماید.




یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا